15. kesäkuuta 2009

Raskauteni

Hoplaa! Työnteko uuvuttaa sanallisen ja kirjallisen arkkuni, näemmä...
Täällä ollaan kuitenkin! Tämmöinen ensimmäinen raskauteni- aiheinen meemi tuli haasteeksi Facebookista, taidanpa tehdä sen tänne. Haastan kaikki blogitoverit, sillä mikään ei ole niin mielenkiintoista kuin synnytyskertomukset!


Minusta ei vauvamahan kanssa otettu montaakaan kuvaa. Silloin ei tehnyt mieli tulla kuvatuksi, ja oli muuta ajateltavaa. Kehossa oli kyllä hyvä olo koko ajan, en ole koskaan tuntenut vartaloani niin upeaksi. Sitten kun halusin, että otetaan kuvia, niin ei ehditty, ja sitten Puhi jo syntyikin. Viikot oli 38+4, ja nyt hävettää, kun juttelin tästä juuri Mallan kanssa, ja se muisti nuo viikot paremmin kuin itse. Oma muistikuvani heitti kahdella viikolla! Uskomatonta. Tässä kuitenkin isonakin (kuvassa 8.kk) kompakti Puhimasu ja raskausmeme.


1.OLIKO EKA RASKAUS SUUNNITELTU? Ei

2. MITKÄ FIILIKSET? Sekavat, jännittyneet, odottavat. Paljon oli ajateltavaa.

3. MONENKO VANHA OLIT? 24

4. KUINKA HUOMASIT OLEVASI RASKAANA? 3. kuulla kun menkat loppui! Puhi on siis Nuvaring-vauva. Tätä ennen en ollut tietoinen kyseisestä termistä, mutta tiedän useita samanlaisia. Silti neuvolassa olivat aivan äimänä, kun selvisi, että olen käyttänyt rengasta aivan oikein, ja kuitenkin ollaan raskaana.

5. KENELLE KERROIT EKANA? Sokerilleni. Sitten en kertonut kenellekään. Sitten kerroin Tainalle, tai en kertonut vaan...

Minä: Arvaa.
Taina: Sä oot raskaana.
Minä: No, niin oon.
Taina: Arvasin!

6. OTITTEKO SUKUPUOLEN SELVILLE? Jep!

7. LASKETTU AIKA? 10.12.2008. Siitä tuli meidän hääpäivä!

8. OLIKO SINULLA AAMUPAHOINVOINTIA? Ei juurikaan. Heikotti vaan niin että piti kontata jääkaapille. Verenpaine oli koko ajan aivan törkeän alhainen, ja aamut oli aika hurjia huippauksen puolesta.

9. MITÄ HIMOITSIT? Jossain välissä appelsiineja, muuten en oikein mitään.

10. KUKA/MIKÄ ÄRSYTTI ENITEN? Närästys! En ollut kärsinyt närästyksestä koskaan ennen, ja se oli tosi rajua. Joku sanoi, että tulee tukkaa, kun närästää. Puhi oli melkein nutipää syntyessään.

11. EKAN LAPSEN SUKUPUOLI? Poika

12. TOIVOITKO VASTAKKAISTA SUKUPUOLTA KUIN SAIT? Toivoin! :)

13. PALJONKO TULI PAINOA RASKAUDEN AIKANA? About 15 kiloa. Lakkasin laskemasta kun 70kg meni rikki.

14. PIDITKÖ BABY SHOWERIT? Joo, tai mulle pidettiin!

15. JOS PIDIT; NIIN TULIKO JUHLAT YLLÄTYKSENÄ? Ei. Se keskustelu oli taas jotakuinkin tällainen:

Joku bileissä: Onko sulle pidetty baby showerit?
Minä: Mitkä?
Joku: Baby showerit.
Minä: Taina, voidaanko pitää mulle baby showerit?
Taina: Joo! Pidetään vaan! Mitkä ne on?
Minä: En minä tiedä.

Oli ihanat pikku juhlat silti!

16. OLIKO SINULLA JOTAIN VAIKEUKSIA/KOMPLIKAATIOITA
RASKAUSAIKANA? No kaikenlaista. Riskiraskautena mentiin Puhin kystan vuoksi ja ravattiin sairaalassa koko ajan. Sitten mulla supisteli puolen välin tienoilla niin että jouduin lepuuttamaan. Lopuksi kun Puhi syntyi, istukka ei ollut toiminut kunnolla, ja pikkuinen oli keskonen vaikka syntyi täysillä viikoilla.

17. MISSÄ SYNNYTIT? Naistenklinikalla

18. KUINKA MONTA TUNTIA SYNNYTYS KESTI? Vaikea sanoa, kun neuvola hukkasi synnytyskertomuksenkin. Ensimmäiset supistukset tuli joskus iltakuuden aikaan, säännölliset kymmenen aikaan (10min), yöllä 5 min, sairaalaan lähdettiin viiden aikaan, vauva syntyi puoli 7. Voisi ehkä sanoa, että noin 9h.

19. KUKA VEI SINUT SAIRAALAAN? Sokru (mieheni)

20. KETKÄ OLIVAT LÄSNÄ KUN SYNNYTIT? Sokeri, kätilö, kätilöopiskelija, sitten siinä pyöri muitakin, joiden henkilöllisyyttä en siinä ehtinyt varmistaa. Tuli vähän kiire siinä.

21. ALATIESYNNYTYS VAI SEKTIO? Alatie.

22. OTITKO LÄÄKETTÄ KIPUIHIN? En. Kylvin kyllä koko yön, sen voisi melkein laskea lääkkeeksi!

23. PALJONKO LAPSI PAINOI SYNTYESSÄÄN? 2380g

24. KOSKA VAUVA SYNTYI? Marraskuun viimeinen päivä, sunnuntaiaamuna.

25. MIKÄ HÄNEN NIMEKSEEN TULI? Puhi Pessi Harakanpoika.

26. MONENKO VANHA HÄN ON NYT? 6,5kk

2 kommenttia:

shaoli kirjoitti...

Hei!

Bloissani on sullekin jotain pientä :) - käytkö noukkimassa ....

Mira kirjoitti...

Mä oon tehnyt tän jo Facebookissa, voit käydä siellä lukemassa. :)

Munkaan vauvamahasta ei juuri ole olemassa kuvia. Ne on kyllä laskettavissa yhden käden sormilla!