14. elokuuta 2009

Kukko & Kana


Jarnan innoittamana minäkin päätin blogata yhden runosadun lapsuudestani. Mummilta lapsena opittu, tästä on varmasti liikkeellä kymmeniä variaatioita.


Kukko ja kana meni saunaan
Mutta saunassa ei ollut vettä.

Kukkopa siitä kaivolle juoksi
-hyvä kaivo, kaunis kaivo, anna minulle vettä.

En anna, en anna,
ennen kuin tuot minulle sankon.

Kukkopa siitä tytölle juoksi
- hyvä tyttö, kaunis tyttö, anna minulle sanko.

En anna, en anna,
ennen kuin tuot minulle kengät.

Kukkopa siitä suutarille juoksi
- hyvä suutari, kaunis suutari, anna minulle kengät.

En anna, en anna,
ennen kuin tuot minulle harjaksia.

Kukkopa siitä sialle juoksi
- hyvä sika, kaunis sika, anna minulle harjaksia.

En anna, en anna,
ennen kuin tuot minulle jauhoja.

Kukkopa siitä myllärille juoksi
- hyvä mylläri, kaunis mylläri, anna minulle jauhoja.

En anna, en anna,
ennen kuin tuot minulle jyviä.

Kukkopa siitä pellolle juoksi
- hyvä pelto, kaunis pelto, anna minulle jyviä.

En anna, en anna,
ennen kuin tuot minulle sadetta.

Kukkopa siitä pilvelle juoksi
- hyvä pilvi, kaunis pilvi, anna minulle sadetta.

Pilvipä kukolle sateen antoi,
sateen kukko pellolle kantoi.
Pelto kukolle jyvät antoi,
jyvät kukko myllärille kantoi.
Mylläri kukolle jauhot antoi,
jauhot kukko sialle kantoi.
Sika kukolle harjakset antoi,
harjakset kukko suutarille kantoi.
Suutari kukolle kengät antoi,
kengät kukko tytölle kantoi.
Tyttö kukolle sangon antoi,
sangon kukko kaivolle kantoi.
Kaivo kukolle veden antoi,
veden kukko saunalle kantoi.

Mutta sillä aikaa
kana oli kuumuuteen kuollut.






PS. Jumbossa Jesper & Juniorissa oli Jonathanin herkkuvärisiä välikausirukkasia -50%. Meille oranssit ja turkoosit! Tarvitsemme varmaankin ruskean välikausiasun. Ostin Miniq alesta joku aika sitten Ver de Terren antrasiitinharmaan välikausipuvun. Se on liian iso nyt syksyllä, mutta kevääksi sitten. Väri on ihana, mutta en tietenkään halua kahta samanväristä! Ruskea olisi mukava, vaikka talvipukuna ehkä vielä ihanampi. Syksypuku, löydy jo!

7 kommenttia:

Saara, Björn ja Joas kirjoitti...

Mikä on "välikausi"? En kehtaa muissa blogeissa kysyä. Ja miksi sille tarvitsee oman puvun? Vai onko välikausipuku vain kura-asun hienompi nimitys. :)

kaari kirjoitti...

Hauska runosatu.

Meillä on lapsella ver de terren harmaa puku. Housut tulevat käyttöön nyt syksyllä, mutta takki taitaa olla liian iso.

saara: välikaudet ovat kesän ja talven välissä eli kevät ja syksy.
Kura-asu on hiukan eri, kumipintainen. Välikausipuku voi olla myös sellainen, ettei pidä vettä kuten kuravaatteiden kuuluu. Vaikka suuri osa taitaa nykyään olla ainakin vettähylkiviä.

Kaneli kirjoitti...

Saara, vk-asu on sille ajalle kun lapsena pidettiin jotain tuulipukua. Eli syksyyn tai kevääseen ulkoleikkeihin. :)

jarna kirjoitti...

Tämä satu onkin ollut aika unohduksisa meillä, kiva että otit sen esille=)

Saara, Björn ja Joas kirjoitti...

hehe...tuulipuvut mä kyllä muistan. saatiin lapsena joka kevät uudet, samoin kuin lenkkaritkin. :) hyvä, että selvisi. täällä tuli viime vuonna kesä niin nopeasti, että mitään "väli" asua ei Joakselle tarttenut.

Saara, Björn ja Joas kirjoitti...

siis tänä vuonna. nyt syksyksi voisinkin miettiä jotain tuollaista ohuempaa pukua, mutta toisaalta farkuilla ja toppatakilla varmaan selviää myös sen kuukauden verran, kun on viileää, mutta kuitenkin liian lämmintä toppapuvulle.

Viivu kirjoitti...

Ihana blogi sinulla! Joskus aikaisemminkin kävin kurkkimassa, mutta nyt intouduin ihan kommenttia jättämään :)