18. heinäkuuta 2010

Suddenly in Stockholm

Tehtiin spontaani pikku reissu Tukholmaan. Lennot oli edulliset ja kesti tunnin suuntaansa, mikä on ihanaa, jos vihaa ristelijöitä (tai lähinnä sitä ikuista öykkäröintiä siellä) ja haluaa viettää aikaansa kaupungissa. Lähdettiin keskiviikkona ja palattiin eilen lauantaina. Oli tosi tosi ihanaa!

Käytiin Moderna museetissa. Siellä oli paljon kaappeja.. ja Ed Ruscha.

Södermalm on meidän(kin) lempialuetta Tukholmassa. Paljon mielenkiintoisia yksityiskohtia, ihmisviliniää, pieniä putiikkeja ja second handeja (no niitä en tämän retken jälkeen suosittele lasten kanssa kierreltäviksi) ja kahviloita.

Aivan Viking Linen terminaalin läheisyydessä, siellä ylhäällä kallioilla, on aivan superihana kasvisravintola Herman's. Buffetpöytä maksaa 100kr henkilöltä, ja ruoka on todella hyvää. Bonuksena upeat maisemat kaupungin yli. Viihtyisässä puutarhassa oli viileää ruokailla, ja Puhikin viihtyi loistavasti.

Yövyimme huokeassa ja viihtyisässä Kungsbron hotellissa, joka sijaitsi keskeisellä paikalla, no, Kungsbronilla. Hotelli on upouusi, huoneet siistit ja ilmastointi pelasi hyvin. Puhi sai oman vauvansängyn, joka mahtui huoneeseen hyvin. Koska olimme paikalla keskiviikkona jo ennen puoltapäivää, päätimme viedä tavarat etukäteen luggage roomiin ja palloilla pari tuntia kaupungilla, mutta virkailija ilmoitti huoneen olevan jo vapaa. Pääsimmekin nauttimaan päiväunet huoneessa jo kolme tuntia luvattua aiemmin! Ihanaa! Aamiainen ei sisältynyt huoneen hintaan, mutta tässäkin yllätyimme positiivisesti: aamulla tarjolla oli kuitenkin sämpylöitä ja kahvia.

Kaikin puolin mukava ja antoisa loma. Tähän päättyy myös minun kesälomani, huomenna palaan sorvin ääreen. Puhi jatkaa kesälomaansa kotona isin kanssa (lucky bastards), ja aloittaa elokuun puolessa välissä perhepäivähoitajalla (saimme puhelun asian varmistumisesta Tukholmaan!), mikä on se järjestely mitä toivoimmekin. Minä aloitan elokuussa osittaisen hoitovapaan, eli teen töitä vain 4 päivää viikossa. Taloudellisesti tulee olemaan tiukkaa, mutta perheen yhteistä aikaa ei rahassa mitata.

Anonyymi kirjoitti...

Edellisessä postauksessa hehkutit mm. tietoisuuttasi ympäristöasiossa.

Ja nyt lensitte Ruotsiin!!!!!

Kaneli kirjoitti...

Hehkutin myös laiskuutta ja mukavuudenhalua! Komssii, komssaa, kato!

Ja niin, tässä tilastotietoa matkailun päästöistä..

Ja tässä Hesarin artikkeli aiheesta.

Jos vertaa matkailuamme (max 3x vuodessa, enintään 3 tunnin pituisia lentoja) keskivertoperheeseen, olemme aikalailla alakanttiin. Meillä käytetään työmatkoihin pyörää, skedeä tai julkisia, kaupassa käydään kävellen, muuta yksityisautoilua harrastetaan ehkä kerran kahteen viikkoon. Hiilijalanjälkeä laskiessa meillä on varaa pariin matkaan, ja olemme silti suomalaisiksi keskivertoa pienipäästöisempiä. Näin.

Pinja kirjoitti...

Ihana että työ- ja hoitoasiat järjesty kaikki hyvin! :) tsemppiä töihin.

MrsAgatha kirjoitti...

Mäkin haluan tuommoiselle reissulle... =D Tukholma on kyllä mahtava kaupunki!

Kikka kirjoitti...

Mukava päätös sinun lomallesi!

Tukholma on aina vaan niin viehättävä kaupunki. Ja sopivan lähellä tälläiselle ei niin kauhean innostuneelle matkustajallekin ;)

kaari kirjoitti...

Kivan kuuloinen reissu teillä.