13. lokakuuta 2011

Muksujen superfoodit


Superfood on trendijuttu, myönnetään, mutta ehdottomasti fiksu ja tutustumisen arvoinen sellainen! Meillä testaillaan ja harrastellaan superfoodeja kaikkien muiden kotifoodien yhteydessä, sopivissa ja helpossa määrin, pikkuhiljaa. En intoile, mutta tutkailen mielenkiinnolla. Tämän linkin takaa löytyy selkeä infopaketti yleisesti aiheesta kiinnostuneille.

Superfoodit sopii syötäväksi lapsille ihan yhtä hyvin kuin aikuisillekin (toki mehiläistuotteita ei suositella ihan pienille niin kuin ei hunajaakaan), mutta määrät kannattaa tarkastaa. Superfoodit on erittäin energiapitoista ruokaa, ja mielipiteeni on, että kuten kaikkeen uuteen, näihinkin kannattaa totutella rauhassa. Esittelen tässä muutaman meillä käytettävän löydön, näppäriä ja nirppanokillekin kelpaavia lapsiperhe-superfoodeja! Kokeilkaa!

Goji-marjat.
Karkinmakuinen naposteltava sellaisenaan. Maistuu ihanalta, ja sisältää uskomattoman määrän aminohappoja, kivennäisaineita ja vitamiineja. Tyrkätkääpä eteen lastenohjelmien aikaan vaikkapa cashew-pähkinöiden seurana!

Marjajauheet.
Kotimaista superfood-osastoa edustaa tyrni-, karpalo-, mustikka-, tai ruusunmarjajauheet. Yksi teelusikallinen vastaa ravintoarvoltaan noin desiä tuoreita marjoja. Kuka saa mukulansa nauttimaan desin karpaloita päivässä? Teelusikallinen tai muutama hujahtaa puuron tai myslin joukossa tuosta vain!

Hamppu.
Hampunsiemenessä on 24% proteiinia, ja on näin varsinkin kasvissyöjäperheille varteenotettava lisuke vaikkapa sämpylöihin leivottuna. Toki hamppuproteiinista saa pääruokiakin. Muksuvinkkelistä vinkkaisin, että kokeile lisätä hamppua keittoihin! Tässä vegaaniliiton hamppulinkki lisäinfoa ja reseptejä varten.

On olemassa myös koko liuta tuttuja superruokia! Hunaja, mustikat, granaattiomenat, nokkonen, mustaherukat ovat kaikki ravintoarvoiltaan korkeita herkkuja.


Hyvää ruokahalua!

3 kommenttia:

jarna kirjoitti...

Meillä ei kukaan tykkää gojimarjoista. Eivät minusta maistu yhtään karkeille, vaan heinille tai jollekin odolle=/ Emme siis napostele niitä. Tarhan jälkeen, kun ruoka ei ole vielä valmista ja pikkuisilla on nälkä, tarjoan heille kurkun lohkoja, kukkakkaalin nkukintoja, luomumanteleita...Casheweista poitsu ei tykkää ja Nöpö on allerginen.

Mullaon ollut aika paljon kaikenlaisia superfoodeja kokeilussa, oikein mikään ei ole vielä tukllut jäädäkseen. Monet superfoodit ovat aivan pahoja, kuten esim. tulsi-ja brahmijauheet, pthyi!

Mutta jatkamme kokeilua...

marjajauhepurkkiki odottaa käyttöä kaapissa...Hampun siemenet ovat unohtuneet pussiinsa...

Nokkosjauhetta ostin juuri, sein on melkoisen erikoisen maksuista...Laitan varmaan lättyihin sitä seuraavaksi, jos uppois=)

Kaneli kirjoitti...

Kiitos kokemuksista! :) Mustakin tuntuu, että nimenomaan erikoisen makumaailman vuoksi parhaiten saa superit ruuansulatukseen just upottamalla ne johonkin muihin, tuttuihin ruokiin. Lätyt oli loistoidea! Hamppua on helpompi "käsitellä" hamppuproteiinijauheena kuin siemeninä. Itse olen ainakin sen verran laiska, että helposti jää ruoka-aine käyttämättä, jos koen sen liian hankalaksi.

joponen kirjoitti...

Kiitos tästä postauksesta :) Pitääpä alkaa tutustuun aiheeseen..